torsdag 12 februari 2009

Sanning eller dröm

SkrivPuff Utmaning 12 februari. En dröm jag hade som liten.

Den lilla flickan anlände till jorden kl.05.10 en frostig vintermorgon.
Det var hennes aktiva tid då hon var bördig från Uranus drömavdelning.
Som alla små resenärer som kommer till jorden hade hon en särskild begåvning,
hon kunde locka fram drömmar ur tomma intet och förvandla dem till verkligt liv.
En liten magiker.

Det skulle visa sig att den familj hon valt inte hade någon särskild känsla eller förståelse för hennes storhet. Möjligen pappan men han hade gått in i dimmor
och glömt varifrån han kom och flickans drömmerier skavde i hans själ och
gjorde honom ledsen. Han höll sig därför undan och hade inget stöd att ge.
Mamman som var vetenskapligt lagd blev arg och tyckte att flickan pratade trams och försökte på olika omilda sätt bota henne från den åkomman.
Brodern såg i moderns ilska en chans att ge den stjärnögda ett och annat tjuvnyp.

Så vad återstod då för den lilla. Hon försökte ett flertal gånger att resa hem till Uranus, doktorerna sa att det hette krupp. Genom att inandas varm ånga i
bomullstält blev hon infångad och tvingad tillbaka. En flyktväg hittade de aldrig,
dagdrömmarna. I dem behöll hon kontakten med sitt innersta.

Idag som vuxen kämpar hon med att minnas och försöka fullgöra syftet med sin resa till Tellus. Hon som kom för att leva sina drömmar.

6 kommentarer:

  1. Alltså du skriver bara ås underbart! (Har jag sagt det förr?)
    Det här var en sorglig ligten historia.
    "Pojken med grodbyxorna" gav mig tårar i ögonen och dina tankar om Sverige fick mig att le lyckligt.

    SvaraRadera
  2. En underbar berättelser som säger mycket. Läser gärna mera. Ett fint flyt i texten som binds ihop på ett bra sätt

    SvaraRadera
  3. Sitter du där och publicerar i smyg! OK, jag får väl börja följa din blogg, då. Become a follower...

    Jag tycker det här är en av dina bästa texter, tät och fin. Du når fram utan att skriva någon någonting på näsan.

    Jag ska med ära axla rollen som din talskrivare! Tack för erbjudandet!

    SvaraRadera
  4. Jo, jag fick faktiskt ha långt hår sen. I ett år ungefär. Det syns på bilder i albumen - tunt och gräsligt...

    SvaraRadera
  5. Jag tror uranusflickan minns.livet här är distrherande bara!
    så vacker berättelse. jag blir gripen av det,pysslar mycket med drömmar och inre bilder själv.
    fortsätt mer om henne....

    SvaraRadera
  6. Jag tycker också att det här var en av dina bästa texter. Poetisk utan sentimentalitet. Öppnar sinnena för fler än en upplevelse. DU är strålande igen! Kram Cissi

    SvaraRadera