måndag 2 mars 2009

När och kär

SkrivPuff Utmaning 61. 2 Mars. Första intrycket av någon som du känner väl.



Första gången jag hörde talas om dig var i knäet på din yngre bror.
Han berättade med värme i rösten om dina upptåg. Roliga sanna historier om en ung man med sinne för humor och practikal jokes. Hans beskrivningar av dig var så levande att du slog an en ton inom mig och tog gestalt i mitt liv.
Du var 2.01 till längd, hade mörkbrunt välkammat hår, mustasch och blå ögon.
Ditt jobb var på en bank och dina kunder hade stort förtroende för dig. Jag förstod att talets gåva och en god portion social kompetens tillhörde din natur.

Varje gång jag träffade Walter ville jag genast veta mer och mer om dig och ditt liv. Så småningom fick jag se dig på bild och hur det nu var så fick jag ett eget foto. Där satt du bakom ditt skrivbord, en man i sina bästa år och tittade tillbaka på mig och som jag upplevde det med nyfikenhet och intresse, precis som jag på dig. Det vibrerade i varenda cell av att sitta så och titta på varandra. Jag bara visste att du har en stor roll att spela i mitt liv.

Åren har gått och någonstans inom mig känner jag dig så väl, jag känner igen dig i stora delar av mig fast vi aldrig har träffats. Du är min morfar som lämnade den här världen långt innan jag kom till den. Mitt barnahjärta älskade dig oreserverat från vad som gick att få, spåren du lämnat i andras hjärtan. Mitt vuxenhjärta älskar dig för egenskaper du lämnat mig i arv. En gång ska vi ses i en annan verklighet och tillsammans fylla den med skratt och glada upptåg.
Du och jag morfar!

6 kommentarer:

  1. *stort leende* Klurigt och vackert.

    SvaraRadera
  2. Oändligt vackert så som havet! Tack för din härliga kommentar angående terapeuterna...och hur livet och vi människor är beskaffade...det är intressant. Och också min erfarenhet av terapi, att det är man själv som hittar rätt i sig själv. Det är spännande att göra inre resor! Kram Cissi
    Ps. Jag hoppas verkligen att du får träffa din morfar i den andra verkligheten.

    SvaraRadera
  3. En jättefin text med enormt mycket kärlek och tacksamhet. Texten är väldigt finurligt uppbyggd. Piffigt och annorlunda.
    Jag hoppas också att du får träffa din alskade morfar på andra sidan. Min farfars far sa till sin son att han skulle vänta på honom.

    SvaraRadera
  4. oj - den berörde mej starkt. Tack!

    SvaraRadera
  5. Rörande, vacker och som de andra skrivit med klurig och bra uppbyggd.
    Berörde mig starkt då jag också saknar min morfar men jag fick i alla fall ha honnom i 30 år. Den äldre generationen ger oss så mycket som ibland är svårt att ta på. Även om man som du inte ens har träffat dem.

    SvaraRadera
  6. Det här var så vackert. /Betty

    SvaraRadera