fredag 3 april 2009

Reflektion

SkrivPuff Utmaning 89. 30 Mars. Något nytt jag lärde mig igår.

I backspegeln över igår kan jag känna att det nog ska bli en vana att varje dag tänka efter vad jag lärt mig under dagen. Det är så lätt att betrakta livet ur självklarhetens vinkel eller suga på gamla surdegar. Det finns så mycket att vara tacksam över som sällan får sin rätta plats i minnet. Glädjen i det lilla ögonblicket, leendet som värmer, ohejdad fågelsång i morgontimmen, ljuset som växer och mycket mera.

Vi har fått en vana att fokusera på det negativa i tillvaron. Media ger oss dagliga doser av katastrofer och annat elände. Självklart ska vi inte förneka att vi människor står inför stora utmaningar som behöver nya typer av lösningar och gemensamma krafttag. Men det händer också varje dag stora och små under och jag är säker på att den vanliga människan till största delen vill gott.

Jag tror att vi skulle behöva en alternativ journalistik som ger oss mod och tillförsikt i att det sker många små bra gärningar varje dag som gör skillnad. Dessa små skillnader kan hjälpa oss att förstå att var och en av oss har makt att göra förändringar i våra liv så att det blir en stor skillnad. Tillsammans har vi en enorm potential för att åter gå mot ljusare tider.

2 kommentarer:

  1. TAck för en jättefin kommentar Margareta! Och visst är det så att vi måste lära oss att fokusera på det som är gott istället för det negativa, men det är kansks något vi måste lära oss redan från barnsben! Jag vet inte jag. Att vara filantropiskt lagd underlättar. Jag har satt mig före att se det ljusa, även om det inte alltid går. Kärlek till människan hjälper i alla fall! Kram Cissi

    SvaraRadera
  2. Jag håller helt med dig. Vi skall fokusera på det positiva i livet och inte fastna i surdegarna.
    Tycker faktiskt att journalisterna borde vara tvumgna att också skriva om positiva saker i tidningen

    SvaraRadera