onsdag 8 april 2009

Avhopp eller Påhopp?

SkrivPuff Utmaning 98.8 April. Om att hoppa av.


Kerstin sitter mittemot chefen Jan. Hon har varit sjukskriven en tid p.g.a. utmattning. Under tiden har en omorganisation gjorts på arbetsplatsen som gör att Kerstin valt att hoppa av sina gamla arbetsuppgifter. Hon har väntat tre veckor nu på att få en rehabiliteringsplan som gör att hon på heltid kan återgå i arbete med nya uppgifter. Nu sitter hon här på lönesamtal.

Jan har stökat över artighetsfraserna omkring hälsan. Han studerar henne över glasögonkanten och säger:
-Jag har tänkt på en sak. Kerstin tror du på dig själv?

-Vad menar du nu undrar Kerstin som inte förstår vart Jan vill komma.

– Ja det verkar som om du inte tror att du ska kunna lära dig de nya arbetsuppgifterna.

– Då har du nog inte lyssnat ordentligt på mig svarar Kerstin lugnt. Det enda jag önskar är att få en ordentlig introduktion i det nya arbetet.

– Det känns också som om du lätt fastnar i problem fortsätter Jan

– Hur då?

– Ja du kunde ju inte acceptera förändringen av din gamla tjänst.

-Det är inte så jag ser det. Jag har accepterat förändringen och i den gjort ett val som passar mig bättre. Och ja jag tror på mig själv. Jag vet att jag trots dåliga förutsättningar gjorde ett kanonjobb förra året.

-Men du har ju varit sjuk ett halvår.

-Det har jag inte och dessutom handlar detta om förra årets resultat och då var jag bara borta två veckor.

-Umhum och nu ska vi titta på din utvecklingsplan. Jag vill att du tar mer ansvar för bemötandet på arbetsplatsen.

-Du vet att jag brinner för bemötandefrågor men jag är ju inte chefen här så huvudansvaret för det vilar nog ytterst på dig. Men jag kan gärna hjälpa till om du ber mig om det.

-Har du någon idé som jag kan använda på nästa teammöte?

-Jag har en del nedskrivet.

-Lägg det på mitt skrivbord omgående är du snäll. Om vi nu sammanfattar dina insatser under året så ligger de på tillfredställande.

-Det kan jag inte gå med på säger Kerstin. Jag tror inte du kan bedöma mina insatser då vi bara haft två resultatdialoger under året istället för var fjortonde dag som är ditt ansvar. Jag accepterar inte en sådan bedömning.

-Jag jag respekterar naturligtvis din syn men det här är min bedömning och det är den som gäller.

-Jaså säger Kerstin och fäster stadigt Jans blick. Då vill jag bolla din ingångsfråga tillbaka. Jan tror DU på dig själv!

8 kommentarer:

  1. Här går det verkligen att känna igen sig i myndighetsv¨rlden. Torrt ämne men du har förmedlat hennes tankar på ett fint sätt. Du får ha en riktigt glad påsk

    SvaraRadera
  2. Jag gillar texten ;)
    Håller för övrigt med Liselotte.
    Mvh, Mia

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte texten verkligen speglade hur det kan vara på en arbetsplats. Jag gillade den mycket.

    SvaraRadera
  4. Det är ju jättebra, MEN kunde vi inte få läsa några rader till? Det behövs inte mycket, men som det är nu undrar man ju hur hon ska reagera. Hon kunde ju till exempel säga att han kan ta sin bedömning och stoppa upp den någonstans och sen gå därifrån och aldrig återvända, eller nåt?

    SvaraRadera
  5. Oj så bra. Usch jag kände igen mej så mycket så jag höll på att spy. Iskallt! Men vilken dröm att kunna svara så bra och coolt! Glad påsk härifrån också!

    SvaraRadera
  6. Kära Margareta! Ja, här utvecklas skrivandet ser jag. Vad mycket fint som författats sedan jag var här sist! Tack för din hälsning. Hoppas att musiklänken fungerar. En väninna påstod att musiken blev hackig, hoppas att det inte blev så för er alla. Är allt väl med dig och de dina? Ngt Londonbesök på sistone? Bortsett från förseningen med boken så är allt väl med oss. Skriver ju på två fackböcker just nu, och det är också väldigt roligt. Huvudsaken är att man får skriva, det gör det så extra roligt att stiga upp om mornarna tycker jag! Hoppas att du får en riktigt fin Påsk! Kära hälsningar från Sofie

    SvaraRadera