söndag 12 juli 2009

Dagen vaknar

SkrivPuff Utmaning 193. Att vakna.

Dagen gäspar och sträcker ut sig över stilla morgonstund
Solen viker undan täcket och sänder ut valpigt nyfikna strålar

I daggkåpan vilar droppar som hungrigt lapar solens ljus
Medan ängens dimma gömmer drömska älvors lek och dans

Vinden spelar ömsint viskande spröda björkblads melodier
För Jorden som lenar sin spruckna hud med nattens svala fukt

Det vilar en storslagen tystnad över naturens vidöppna sköte
För människobarnen reser än på fribiljett i annan tidszon

5 kommentarer:

  1. lenar sin spruckna hud... du skriver verkligen målande. Jag som förr haft lite svårt med dikter, trots mitt låtknåpande, har ändrat inställning efter inträdet i skrivpuff. Det får man tacka dig bl.a för.

    SvaraRadera
  2. Jag älskar dina målande texter, och blir alltid så avundsjuk på din vackra bild på din blogg.
    Apropå bullerbykänsla..hm, vi har hamnat i en bullerby som ligger strax utanför stockholm.
    I vår del finns bara 8 st hus med supertrevliga grannar. Jag älskar vårt boende.

    SvaraRadera
  3. Så vackert att få vakna upp till din berättelse.

    SvaraRadera
  4. vilken härlig beskrivning av ett naturunder där skulle jag vilja vara i daggen som gömmer älvorna vilket ansvar

    SvaraRadera
  5. Kul! Fint! Gillar solstrålarna. Laborerar med tanken att ta bort alla adjektiv (utom "valpigt", förstås, och kanske "stilla")(och kanske man inte ska ta bort "spröda", heller...) Många fina bilder och ögonglimt dessutom!

    SvaraRadera