onsdag 14 januari 2009

Skrivpuff Utmaning 6

Ledig från jobbet, ledig vad är det?
De första dagarna är som en reningsprocess, att släppa allt skapande av "måsten".
Egentligen jobbar jag ju de tre första dagarna inpå ledigheten.
När semestern/ledigheten går in på sin fjärde dag har jag slutat tänka på jobbet när jag går upp och kissar mitt i natten.
Ledigheten börjar alltså när jag efter mitt nattliga toabesök kan gå och lägga mig med tomt huvud och somna om, fri från ofrivillig problemlösning.
Dagen efter kan jag plötsligen befinna mig i Nuet. Oj vad allt luktar och smakar gott. Jag hör, ser och tänker vad jag själv vill. Både befriande och läskigt för nu närmar jag mig frågan: Vem är jag?
Jag följer impulser och har tid att känna hur jag reagerar på mina egna val.
Tiden går fort i detta tillstånd även i stunder av uttråkad rastlöshet.
Jag har just börjat hitta "hem" i mig själv när alarmsystemet går igång igen.
Jobbet närmar sig och jag minns att jag har en roll att spela. Livet krymper och kostymen känns trång. Lydigt fogar jag mig, ordnar matlådan, lägger fram rena kläder, duschar och går tidigt till sängs.
Klockan 03.15 sitter jag åter på pottan och löser framtidens eventuella problem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar