måndag 12 januari 2009

Skrivpuff Utmaning 5

Igår var en grå och fuktig dag lagom tråkig för att kunna ägnas åt all skidåkning som TV bjöd på. Men nej då ut på promenad tar man sig som friluftare. För att synas ordentligt i den gråa massan blev det knallröd jacka och en nummerlapp med en stor 1:a på bröst och rygg. Alltid ska väl det få någon att undra vilken tävling jag deltar i tänkte jag. Vi promenerar sambon och jag med sjumila steg mot söder och djurgårdsfärjan. När vi kommer ner till Kungsträdgården och passerar den folkrika skridskobanan hörs plötsligt ett hejaheja. Det åtföljs av fler. Vi ökar takten och vinkar nådigt till massan som nu samlats vid kanten av banan för att uppmuntra oss.
Så fort har vi aldrig tidigare nått fram till kajen och biljettförsäljningen. Damen i kassan tittar på mitt månadskort och frågar nyfiket: tänker du fuska genom att ta färjan över?
Bara halva vägen säger jag resten ska jag gå på vattnet. Hon blir sittande tyst med tappad haka.
Jag skyndar ombord med sambon tätt i hälarna och hoppas att ingen hörde vad jag sa för det skulle ju kunna leda till upp till bevis.
Men jag har tur vi kommer säkert över till andra sidan utan att ens bli våta om fötterna.
Vid Gröna Lunds ingång slinker jag diskret ur nummerlappen och hänger upp den som en bortappad väst på gallergrinden och skyndar vidare.
Vänta, vänta väser sambon mig i örat nu när du inte numrerad längre kan vi väl slå av på takten och njuta av promenaden istället.
Du har så rätt säger jag och krokar hans arm och blir mig själv igen resten av dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar