lördag 28 februari 2009

Samefika

SkrivPuff Utmaning 59. 28 Februari. Något som smakar salt.

Han sitter mittemot mig på britsen i den lilla kåtan i Singi.
Renhjorden ska snart passera förbi stugbyn och ingenting får störa de tusentalet renar som ska igenom passet. Elden sprakar sin egen monolog på härden i kåtans mitt och skenet belyser hans ansikte. Rynkorna är som spåren i en nyplöjd åker. Hans namn är Nisse Sarri och han är en fjällets son.

Kok kaffet har han med de vädererfarna fingrarna förlöst ur skinnpungen som fäster vid bältet. Från en mindre pung nyper han om saltet som ska säkra den där speciella aromen. Kitteln i den svärtade kedjan som hänger från taket över elden bubblar och sprider kaffedoften i rummet.

Han säger inte mycket men ögonen berättar om styrka och ödmjukhet från ett liv på naturens villkor. Jag känner en stillsam vördnad av att bara sitta här tillsammans med denna man som utstrålar vishet genom varje por.

Han plockar fram två kåsor framsprungna ur björkvril under mörkrets långa vinterdagar, slår upp kaffet och räcker den ena till mig. Jag som vanligtvis inte dricker kaffe känner hans blick när jag för kåsan till munnen. En klunk och alla sinnen är på vakt och ansiktet som ett dragspel. Jag kan inte hjälpa det men jag rusar på dörren och spottar och fräser som en kattunge.

-Joooo ska en va på fjellet flecka ska man tåle redit kaffi kommer det inifrån halvmörkret åtföljt av ett muntert skrockande.

7 kommentarer:

  1. "Elden sprakar sin egen monolog på härden" är så snyggt! Och sen skrattade jag. ditt spottande och fräsande. Över kaffet du aldrig dricker, vare sig med eller utan salt - får jag förmoda! Fin beskrivning av något som är den "vanlige" svensken, mycket främmande! du är én fin skribent - och det har jag sagt förut, men det tål att upprepas! - och har förmågan att fånga det vanliga i det ovanliga! Cissi

    SvaraRadera
  2. Jag gillade också eldens monolog. Jag tycker också att du är en fin skribent. Men jag tyckte inte om "fjällets son", "ögonen spelar" och "av händer framsmekta björkkåsor". Det smakar exotism, tycker jag. Jag säger det bara för att du är en fin skribent!

    SvaraRadera
  3. Goförmiddag! Jo, jag tycker att det objektifierar och främmandegör farbrorn, han blir inte riktigt en individ utan en representant för sin etniska grupp. Det var i alla fall min ryggmärgsreaktion. Vårvinterkram!

    SvaraRadera
  4. Ja,visst är det spännande att lägga upp sina texter till allmän granskning. Intressant när tolkningar går i sär. Jag menar inte att han är främmande i sin kåta, utan främmande, distanserad från henne.

    SvaraRadera
  5. 1. Glömde kolla in förändringarna förra gången jag var här: BRA! (Det är ju skitjobbigt att göra en kåsa)

    2. Hade aldrig hört det där om kimonon. Tack!

    SvaraRadera
  6. Du är så fin! Nu fixar vi lunch, sen går vi ut i solen!

    SvaraRadera
  7. Åh, va glad jag blir av dina texter. Vill läsa mer...!!!

    SvaraRadera