torsdag 26 mars 2009

Undrens tid

SkrivPuff Utmaning 85. 26 Mars. Någonting grönt.

Grönt. Då tänker jag på den tid som nu kommer oss till mötes. De knoppar som ska svälla och brista ut i allsköns grönska, gräsmattans babyhår och granens mjuka pistagefärgade skott.

Jag blir varje år lika förundrad över att grönt finns i så otroligt många olika nyanser. Från det första späda neongröna till alla dessa fantastiska skiftningar. Det nya finns där i en blinkning innan färgen liksom mognar.

Jag brukar ge mig tid att ta in detta under med alla sinnen och låta mig förvånas och förundras varje vår. Det är naturens egen magi och ett skådespel som får det att klia i fingrarna på varje hängiven akvarellmålare men ack nej det går inte att fånga.

Grönt är det nyvakna, det skira, det pockande som övergår till själens ro och vila. När solstrålarna väcker upp den vackra vårfärgen är det dags för oss att krypa ur vinterkokongen och våga blomma ikapp med naturens alla under.

5 kommentarer:

  1. man längtar efter våren i din text!!

    SvaraRadera
  2. Vackert, vackert. Sista stycket är verkligen fint.

    SvaraRadera
  3. VAckert och sant! Å vad din text fick mig att längta! Cissi

    SvaraRadera
  4. Hej Margareta! Nu var det länge sedan sist. Hoppas allt är väl med dig -och de dina. Vi har just kommit tillbaka från en vår-promenad som varade hela dagen. Har du varit ute på ngn vandring på sistone? Eller kanske rentav varit i London?
    Det där med "gräsmattans babyhår" är så mitt i prick -vilken fin formulering! Kär hälsning från Sofie

    SvaraRadera