tisdag 14 april 2009

I fäders spår

SkrivPuff Utmaning 104. 14 April. Om en plats jag aldrig varit på.

Just nu vandrar jag i fäders fotspår på vägar jag aldrig beträtt. Jag vandrar med hjälp av modern teknik tillbaka till 1500-talet för att möta dem som gett mig biljetten till livet.

Vallonerna, äntligen har jag funnit dem som jag hört nämnas sedan jag var liten. De som har gett upphov till mitt platta bakhuvud och mina markerade ögonbryn. De som kom från Nederländerna till Bergslagen för att hantera järn och smida. De bar namn som Herou, Cosswa och Cochoy och skapade förvirring i kyrkböckerna då ingen riktig visste hur det stavades.

Men nu har vi funnit varandra och det är tid att besöka bruksbygderna jag nu vet namnen på. Tänk så hisnande att vandra i fotspår genom tid och rum där de arbetat hårt och strävsamt generation efter generation inom samma yrke sedan 1575 och fram till min mormors far på tidigt 1900-tal.

Plötsligt befinner jag mig i en lång kedja av släkten. Jag blir invigd i deras namn och familjeliv, hur de flyttade, hur de levde och dog. Jag ska göra resan och bara sitta på dessa platser för att känna och lyssna på trädens, stenarnas och vindens berättelser om forna dagar.

2 kommentarer:

  1. Ja, å, tänk om man kunde göra en sådan resa. Tänk.

    SvaraRadera
  2. Underbar resa Jag vill också följa med på denna resa och finna mina valloner.

    SvaraRadera