fredag 15 maj 2009

Fostermamma

SkrivPuff Utmaning 135. 15 Maj. Om att påverka.

Fostermamma har jag varit under 18 år av mitt liv. Det är en av de mest utmanande uppgifter jag någonsin tagit mig an. Mötet med barn och ungdomar som tidigt tappat tilliten till vuxna människor och till samhället gör att jag varit tvungen att plocka fram det allra djupaste och bästa inom mig för att kunna vara trovärdig både inför dem och mig själv.

Jag brukar säga att jag är väluppfostrad då barnen har testat mig till yttersta gränsen för att ta reda på om jag är någon att lita på. Jag har fått rannsaka mig själv, mitt sätt att vara och leva för att hålla måttet och vinna mina fosterbarns förtroende.

Då jag fått leva som en ”råmodell” av modersgestalten har det varit viktigt för mig att medvetandegöra för mig själv hur jag vill påverka. Min påverkan har varit ett medel för att ge verktyg till barnen som levt med mig, verktyg för hur man lever ett vanligt familje-och vardagsliv. Vanligt vardagsliv är en total bristvara för dessa barn och ungdomar.

Det är inte vad jag sagt utan vem jag är och vad jag gör som spelat roll och hjälpt dem vidare.
När och om jag lyckats med den svåra konsten att vara någon som de skulle kunna tänka sig att bli är mitt uppdrag slutfört.

Det har varit tuffa, omtumlande, utvecklande, lärorika, glädjerika, sorgsna, känslosamma, utmanande, roliga och svåra år.
Stort tack till er mina 7 fosterbarn för att jag fått ha er till låns och för att ni hjälpt mig att ta fram så många sidor av mig själv så att jag idag vet vem jag är och vill vara.

5 kommentarer:

  1. härligt att läsa, så mycket känslor. Känslor och tankar som jag känner igen, som väck av dina rader.
    I en mening lyckades du fånga livet som det är

    SvaraRadera
  2. Blev så glad att läsa din text för att se det engagemang du har för dina 7 barn. Det tog mig djupt att du tackade dem. Jag har en gång provat att sitta på andra sidan skrivbordet för att tillvarata barnens rätt. det blev bara några få månader. Jag upplevde många grymma saker i vårt system därför blev jag så glad att läsa din text.

    SvaraRadera
  3. Blev så himla glad när jag läste detta! =)

    Det finns få personer som tar hand om andra, och vill ge dom ett liv.

    Du är en av dom, var glad och stolt över det.

    Tack för din fina kommentar, ja det är himla viktigt. Min lillsyster är fantastisk, men det är även min storasyster =)

    ha en bra lördag, kram elin.

    SvaraRadera
  4. Ja, han är trygg. Men fortfarande lite osäker (men ytterst lite) När han ska sova vill han att vi ska sätta oss ner på golvet , så att han kan få sova i famnen =) för då känner han verkligen tryggheten, som vi vill ge honom.

    ha det bra, kram elin.

    SvaraRadera
  5. härligt tacksam text, Ljuvligt fins skriven...

    SvaraRadera