lördag 20 juni 2009

Komma försent?

SkrivPuff. Utmaning 171. 20 Juni. Om att komma försent.

Han är arg, ja egentligen är han rasande. Han drar morgonrocken tätare runt kroppen, knyter skärpet och tittar på klockan. Han drar fingrarna genom det allt tunnare håret och konstaterar att klockan är 02.20. Djävla unge tänker han ska hon aldrig lära sig att lyda. Han går in i hennes rum, förbi sängen och fram till fönstret. Han öppnar det, lutar sig ut och konstaterar att det är tomt, lugnt och tyst nere på gatan. Det är tredje gången han stiger upp för att kontrollera om hon kommit hem sedan klockan 12.00. Det var den tid de hade kommit överens om. Nu ska han banne mig lära henne en läxa! Han letar fram nyckeln till dörrens övre lås, går ut i hallen och vrider om nyckeln.
Han blir plötsligt lugn och känner sig nöjd med sig själv, så nöjd att han kan gå tillbaka till sängen och lägga sig. Han somnar gott i förvissning om att han låst henne, sin 15-åring ute.

Hon vaknar till av ljud som rör sig mot hennes rum. Kikar yrvaket på klockan som visar 02.20. Hon ser sin pappa iklädd sin rutiga morgonrock gå rakt förbi hennes säng, fram till fönstret och luta sig ut. Hon hör honom småsvära och muttra något om att komma försent. Förvånat ser hon honom passera henne igen och hör någon minut senare hur han låser ytterdörrens överlås och går till sängs.
Förvissad om att hon drömt suckar hon djupt, gäspar och somnar om.

4 kommentarer:

  1. så underbart! jag skrattade! förväntningar och vad dom gör med en...!

    SvaraRadera
  2. Usch, pappan ser lika dåligt som jag. Jag såg inte min son som låg i sängen i sitt rum...ropade och letade vidare i våningen...hans skor stod ju i hallen, vilket betyder att han ska vara hemma. -Men, mamma, jag ligger ju här inne. Jag går in igen och javisst där ligger han...i sitt rum....

    SvaraRadera
  3. härligt mmm helt grymt bra fick mig ett skratt

    SvaraRadera
  4. Vilken skrattkänsla jag fick! Ojojoj, han borde kanske kolla en extra gång nästa gång? ;)

    kram!

    SvaraRadera