söndag 26 juli 2009

Ur led är tiden!

SkrivPuff Utmaning 207. Om att göra något långsamt.

Lille Virus var en riktigt slemmig figur. Han tog sig in på de mest välbevakade ställen och ställde till med sattyg. Han var mästare i förklädnad så det hade ännu inte hänt att någon hade fått korn på honom. Man letade på brottsplatserna med mikroskopisk noggrannhet men han låg hela tiden steget före och det började göra honom uttråkad. Det var då han kom på idén!

Han skulle stanna tiden och därmed öka människans tröghet. Lugnade de bara ner sig så kanske de skulle hitta honom så att han fick sin rättmätiga uppmärksamhet till slut. Han skulle låta dem finna honom när de förstod hans storhet. Virus såg för sin inre syn hur han tilldelades ”No Bells” priset för att han uppfunnit långsamhetens lov.
Med ett belåtet väsande återgick han till dekokterna som bubblade över brännarens sparlåga.

10 kommentarer:

  1. oj en saga. gillade den lille parveln mycket... ser honomframför mig.. men hur stannar man tiden ?

    SvaraRadera
  2. Ett så klokt litet virus. Bra, rolig, eftertänksam text!

    SvaraRadera
  3. till och med ett virus har storhet det gillade jag för viss snacka om storhet heheheh host

    SvaraRadera
  4. Jag kan inte låta bli att le, trots att han är en otäck en "lille Virus".

    SvaraRadera
  5. Ytterligare en härlig text med ett stänk av saga. Läste den mycket road.

    SvaraRadera
  6. Rolig text, "No Bells" priset=fyndigt.

    SvaraRadera
  7. Kära Margareta!

    Just idag läste jag en överbliven mening eller två från en text jag slaktat. Jag tror du skulle gilla den: "Alla stolliga påfund, som den gode guden fnissar så förtjust åt. Det är det som frapperar asketerna – hur mycket fniss och trams det är i himlen. Och ständigt snack om hjortronsylt." Apropå.

    SvaraRadera
  8. Hej.

    Jag får skriva här i brist på bättre. När gick du till Santiago? Jag gick 2004. Snart får vi lov att träffas!

    SvaraRadera