torsdag 19 november 2009

Välgörande klibb.

SkrivPuff om något klibbigt

Vi tittar skrattande på varandra dottern och jag. Med grönakladdklibbiga ansikten sitter vi i skinnfåtöljer inlindade i handdukar från topp till tå. Helt utmattade. Platsen är ett sagolikt Hamam i staden Sousse i Tunisien. Det är så kitschigt, på gränsen att slå över men ändå inte. Mosaik, glittrande lampor, färgglada tyger, pelare och udda möbler vart man än ser. Mjuk musik kittlar våra öron.

Vi har suttit 40 minuter i tre olika ångrum för att mjukas upp. Därefter tog två bastanta baderskor vid. Nedlagda huvud mot huvud på en mosaikbädd blev vi skrubbade över kroppen och ända in i själen. En stålullsliknande tvättlapp rev med sig smuts och förbrukad hud som rann av och bildade grådaskiga pölar under oss.

-Det är första gången i livet jag känner mig som bara kött väste dottern fram.
Jag höll mig för skratt, kvinnan som skrubbade var trots hälften av min längd ingen man kaxar mot. Svedan i skinnet och särskilt bröstvårtorna var mycket påtaglig.
Upp igen och in i en dusch med iskallt vatten där det även blev hårtvätt. Vi fick stå på knä så att baderskorna kunde fullfölja sina jobb.
När vi stapplade därifrån på plasttofflor med klack inlindade i handdukar log de båda mot oss med sina glänsande guldtandsgarnityr.

Vi inväntade massöserna som förde oss till det gyllene rummet med speglar och amoriner. Varsin massagebädd stod klar och vår sveda lindrades med mjukgörande olja och flinka fingrar under en drömliknande timme.

Avslutningsvis så sitter vi nu här med en ansiktsmask av grönalg och honung. Sött och klibbigt är det i mungipan men det lenar och renar vår hud.

2 kommentarer:

  1. Vilken underbar historia -som jag utgår från dessutom är sann?! Ni verkar ha ett så fint förhållande, du och din dotter. Är hon fortfarande i London? Blir jätteglad över att äntligen få träffas! Va kul att vi båda kommer att vara på Åsögatan!

    SvaraRadera
  2. Härlig historia. Förvisso var det ett tag sedan du skrev den, men jag kommenterar ändå. Fin relation till din dotter du har, om detta nu är en sann historia! Cissi

    SvaraRadera