lördag 4 april 2009

Om att tappa räkningen

SkrivPuff Utmaning 94. 4 April. Om att tappa räkningen.

Sven. Han står här framför oss i nya köpekläder, mörk kostym och rock. Det strålar från honom som om han hade en ny glad energikropp omkring sig utanpå allt det nya.
Han är stilig som aldrig förr. Det tjocka mörkbruna håret med silverinslag kammat bakåt, blicken som nyputsade fönster bak glasögonen med de påbyggda hörapparaterna och en hållning likt en dansare.

Min farbror Sven från Skåneland, den eviga ungkarlen. Prat har aldrig varit hans starka sida men det har alltid varit gott att vistas i hans sällskap. Största delen av vuxenlivet har han bott i huset hos sin syster Mary. Rummet han bor i kallar vi Verkstan och dit har bara schäfern Sickan och taxen Bello tillträde.
De enda kläder jag sett Sven bära är blåställ, ett mönstrat av hönsskit från dagsverket i hönsfarmen och ett omönstrat på fritiden.

Dagarna lika år ut och år in sedan han tappade räkningen.
Det förlorade sin betydelse att hålla ordning på dem efter att han vid trettiofem års ålder blev förbjuden att gifta sig med Inga. Hennes far lät förstå att en femton år äldre man och dessutom hörselskadad var ett olämpligt val för den unga dottern. För Sven var det Inga eller ingen och efter det har han inrättat sitt liv.

Men här är han i sin nya elegans med en önskan om att få låna ett par passande handskar. Han skrattar förläget inför vår nyfikenhet och har vänligheten att stilla den. Sven 70 år ska åstad och fria. Till samma Inga som vid 55 är änka och nu åter till äktenskap ledig.


PS Bröllopet blev som en saga och de fick 19 oförskämt lyckliga år tillsammans! Slutet gott allting gott. DS

8 kommentarer:

  1. oj denna berättelse skulle du kunna skriva en bok om...

    SvaraRadera
  2. Så fruktansvärt! Och så himmelskt härligt att han äntligen fick sin Inga. Underbar och sedelärande historia. Du är en mycket god berättare, med känsliga fingertoppar! Cissi

    SvaraRadera
  3. Vilken story!
    Vad jag förstår är den också hämtad från verkligheten.

    Svens liv borde förevigas i en roman. Gör det.

    SvaraRadera
  4. TAck för din underbara kommentar, Margareta! Det var faktiskt min dotter som sa det där med rödpennan vs blyertspenna. Jag tycker det var så otroligt klokt. :=) Kram Cissi

    SvaraRadera
  5. Så ljuvligt för en romantiker såm jag. Dock i kortaste laget, det kan allt bli något sörre av denna synopsis (heter det va?).
    Åh vad jag gillade denna Sven. Hade varit kul att veta mer om Inga, många varför.

    SvaraRadera
  6. Va roligt det lät att du har börjat nyssta i trådarna. Jag försökte räkna lite på hur längesedan det var. Sven var kanske född 1800talets slut, låt säga 1890. Då skulle de ha gift sig ca. 1960. Onekligen en spännande historia. Är du släkt med dem på något vis? Jag hade allt kunnat gåigång på sådant här också (eller rättare sagt, det är väl det jag gör). Lycka till med ditt projekt och hoppas verkligen att det blir något, då får du hojta till.

    Min lilla text är delvis sann, jag driver och överdriver så in i bara den på bekostnad av mig själv (finns ju de som bokstavligen tror på allt man skriver ;-)). Men visst bottnar allt i sanning och egen upplevelser. Jag har som säkert alla andra haft hiskiliga komplex, men i dag är jag mycket nöjd med den jag är och hur jag ser ut. Nöjd och nöjd med kroppen, men accepterat att det är så här jag ser ut och så här får det också vara. En stolt tjockis utstrålar mer skönhet än en missnöjd i perfekt kropp. Men visst är det kul att driva med det ;-) fast endel uppfattar det kanske stötande.

    SvaraRadera
  7. Ursäkta, Sven var din farbror, om allt var sant, så då är ni onekligen släkt.

    SvaraRadera
  8. Fortsättning om inte till slutet, på förbryllningen, finns nu på min blogg;=)! Cissi

    SvaraRadera