onsdag 22 juli 2009

Spegel, spegel

SkrivPuff Utmaning 203. Om en spegel.

Mimosa tillhör den nya generationen. Hon är 20 år och har lärt sig att det är en dygd att vara kritisk och särskilt mot sig själv. I spegeln rynkar hon pannan och granskar millimeter för millimeter sin egen yta från ansikte till fötterna. Ögonen för tätt, näsan för stor, munnen för smal, brösten för små, magen för stor……….som mantras rullande på en våg sköljer den fällande domen över henne. Hon duger inte. Hon är en trogen Top Model tittare och vet vad som gäller.

Varje dag som hon går hemifrån har hon en stor klump i magen som gnager och skaver. Hon är inte så ofta talbar då hennes tankar är ockuperade av att försöka hitta lösningarna som ska leda till en fullständig förvandling.

När hon korsar torget och passerar loppmarknaden bryter en pockande röst rakt igenom tankarna:
– Flicka flicka på torget här du vet väl att du snart vackrast i staden är?
– Va säger Mimosa och snor runt och tittar rakt in i en stor spegel med guldram.
Hon tycker sig se ett leende försvinna i den blanka ytan sedan vågar hon inte titta mer, rädd att få syn på sig själv.
Hon håller om guldramen och känner att hon inte vill släppa taget om spegeln.
– Vad ska du ha för spegeln frågar Mimosa en äldre dam som står i ståndet.
– Ja du kan få den för 500 kronor, mycket bra pris säger damen och ler.

Mimosa undrar om hon blivit tokig när hon sätter ner den stora spegeln på sitt rum. Ska hon nu behöva se sig själv i helfigur också. Hon känner sig gråtfärdig.
– Ta en titt hjärtat mitt, önska dig vad du vill och jag hjälper ödmjukt till säger rösten igen.
Mimosa blundar och närmar sig spegeln. Hon skickar sin allra högsta önskan ut som en bön i rummet.

Hon tittar försiktigt med ena ögat och sedan det andra. I förvirring över vad hon ser slår hon händerna för ögonen och kikar igen genom fingrarna. Mimosa kan inte tro det men där står faktiskt en Tyra Banks kopia i hennes kläder och kikar på henne mellan fingrarna.

4 kommentarer:

  1. Gud, vad du hänger med! Jag var tvungen att googla Tyra Banks. Mjaaa. Det var en fin historia, men jag hade önskat mig ett mer sedelärande slut. Att den magiska spegeln gjorde att hon blev vän med hur hon såg ut. Eller nåt. But that's just me. Mimosa var ett väldigt fint namn!

    SvaraRadera
  2. Jag hade också hoppats få läsa att hon sett sig själv i spegeln andra gången...
    Men ok, i stället tolkar jag det som att hon faktiskt gillade sin EGEN spegelbild när hon tittade igen, och att hon faktiskt kanske var lik Tyra från början ;-)

    SvaraRadera
  3. Tack gode gud att sådana speglar inte existerar. Outhärdligt om man var den enda som inte hade en. Å andra sidan om man hade en kunde man öppna en spray bar med spegeln.

    SvaraRadera
  4. härligt kanske inte var spegeln utan hennes ögon såg för en gång skulle rätt detta gillade jag och Mimosa hade nu inte min dotter redan varit född och ha sitt namn Malou så skulle min dotter hetat Mimosa jag hade stulit det rakt av

    SvaraRadera