tisdag 10 mars 2009

Äganderätt

SkrivPuff Utmaning 69. 10 Mars. Om att äga.

Han skruvar på sig i stolen i det kala besöksrummet. Han mäter henne med blicken, väger henne utifrån sina inre förtroendemallar. Han har träffat henne i ett par månader nu och vet att han måste bestämma sig. Ond eller god?

Hon sitter tyst väntande. Hennes sätt att även i tystnaden vara fullt närvarande avgör saken. Han öppnar sakta på dörren till sitt förflutna. Tortyren, förföljelsen i hemlandet, landsflykten, mardrömmarna, rädslan och därefter den totala bristen på tillit till människor jäser och bubblar fram över tungan. Han tvingar ut orden som i raseri för att ingen tvekan ska bli möjlig. Rädslan på vakt från sitt bo längst bak i pupillen avsöker varje tecken efter misstro hos henne.

Sakta når informationen hans hjärta att han just ankrat i en blick som inte viker från hans. Förvirringen sprider sig i kroppen när han anar att han träffat någon som vågar möta det i honom som han inte själv törs. Det får honom att återvända till nuet och han känner smaken av tårar likt en bris från flydda tider.

De vilar en stund tillsammans öga mot öga i lättnadens tystnad.
Här en helt vanlig förmiddag på Arbetsförmedlingen har en människa återerövrat en rättighet, att äga och utöva yttrandefrihet. Hon skäms när han vid avskedet gång på gång uttrycker sin tacksamhet över något hon i sin värld alltid tagit som en självklarhet.

3 kommentarer:

  1. Oh så bra!! Så fint skildrat. Och även du har någon form av bumerangeffekt i din berättelse. Den att det som hon tar för självklart är han tacksam för! Att bli lyssna på, att äga sin yttrandefrihet! Jag önskar fler skulle bemöta människor som hon (eller är det du?).
    Tack för din härliga kommentar till min text. Det är intressant, verkligen, att du faktiskt såg att det var hon som stal scenen. Det var också meningen. HAn ägde allt, men hon lurade honom (i goda avsikter förvisso, men ändå) och tillslut ägde han ingenting. Inte ens sitt förstånd! Kram Cissi

    SvaraRadera
  2. Jättefin text. Snyggt skriven och med ett starkt innehåll. Tack!

    SvaraRadera
  3. Denna gillade jag men först efter att läst den två gånger. Eftersom jag inte fick information om vilket väntrum så förstod jag inte alls. Andra gången förstod jag innebörden och njöt av den.
    Jag vill oftast inte veta för mycket i början utan få en överraskande eftekt, men för mig just i denna starka kontrast och möte hade i alla fall jag behövt lite mer inf. i början.
    Ja annars stark och härlig.

    SvaraRadera