tisdag 7 april 2009

Möte i Ystad

SkrivPuff Utmaning 97. 7 April Klicka slumpmässigt på en av webkamerorna. Föreställ dig att en man och en kvinna möts på platsen du ser framför dig, som webkameran visar. Hon är glad och han är arg. Känner de varandra? Har de stämt möte? Känner de inte varandra och möts slumpmässigt? Vad händer mellan dem? Du får högst en halv minut på dig att bestämma dig för detta. Skriv sedan ner en scen, gärna med dialog!
Skriv i exakt sju minuter.


Jan går med raska steg. Fan tänker han jag har inte tid med det här. Vilket påhitt av Jeanette att jag ska köpa en skinnväska till Malin i födelsedagspresent.
Nu är han strax runt hörnet där torghandeln ska vara igång.

-Vad i helvete utbrister han när han kolliderar med en äldre dam.
Se upp för fan säger Jan vresigt

-Det är lättare sagt än gjort det svarar damen. Jag är nämligen synskadad.
Det är därför jag går med den här vita käppen.

-Oj jag ber så mycket om ursäkt stammar Jan och känner att han rodnar som en skolpojke. Tur att hon inte kan se det tänker han och skäms vid tanken.

-Ja du unge man säger damen. Du kanske ska ta och slå av på takten istället för att ränna omkring här som en annan skottspole. Tids nog får du också dina krämpor. Så ta det lugnt och njut av livet.

-Ja det ska jag tänka på säger Jan. Ursäkta än en gång.

När Jan fortsätter mot torghandeln är han som förvandlad. Härligt väder idag säger han till sig själv och visst har jag tid att fika också.

9 kommentarer:

  1. Tur man inte är blind, då hade det varit svårt att se den vackra staden Ystad.

    SvaraRadera
  2. Ta det lugnt och njut av livet, har vi lärt oss i dag. Bra skrivet, men det blir ännu bättre om du använder pratminus eller citattecken när någon pratar.

    SvaraRadera
  3. en trevlig lite etxt , man ser dom framför sig.
    man undrar lite vad som gjorde att han ändrade sitt humör...eller ska det vara mystik??
    *ler*

    SvaraRadera
  4. Han ändrade sig snabbt - men visst kan man göra det när man plötsligt skäms. En liten text att bli glad av.

    SvaraRadera
  5. Ja men är det inte så det är. Man behöver en liten knäpp på näsan för att förstå vad det är man håller på med! Jag tyckte det var tydligt, att det var damens påpekande, och att han skämdes som gjorde förvandlingen möjlig! Fin liten text, tyckte jag också:=)!
    Fortsättningen på Axel Asks öde, kommer. Men inte ikväll. Jag har ont i kroppen och har städat - trots det - för vi ska sälja vårt vackra hus.....trist, men skönt! Kram Cissi

    SvaraRadera
  6. Ja, ibland behöver man bli väckt av andra människor. Bra skrivet!

    SvaraRadera
  7. En tankeväckande text att ha med sig ut i vardagslivet.

    SvaraRadera