måndag 6 juli 2009

Tystnad??

SkrivPuff Utmaning 187. Om tystnad.

Tystnaden ekar i Carls huvud. När alla ljud upphör är det som om volymen höjs på hans egna tankar. I tystnaden tumlar hans liv runt som när tvättmaskinen centrifugerar. Han hör alla sina måste och borde kastas runt och sno sig om varandra i en allt ystrare dans. Han känner knuten i magen dra till om skriket som vill överrösta dessa prestigens ändlösa mantran. Han trycker händerna mot öronen i ett försök att undkomma sin inre slavdrivare som skrattande bara ökar intensiteten. Han känner de vätskefyllda pärlorna som tränger sig fram längs hårfästet och vet att nu är det bråttom om han ska hinna förhindra en katastrof.
Han trevar i fickan på byxorna och får med darrande hand tag på sin Ipod. När hörlurarna är på plats och musiken som ett tvättmedel renar tystnaden drar Carl djupa andetag. Hans kropp följer lättad rytmen och slavdrivaren viker sig under texten: Are we human or are we dancers………..

5 kommentarer:

  1. Gillar speciellt "när musiken som ett tvättmedel". Det finns många som behöver musik för att koppla av. Ibland hör jag till dem.

    SvaraRadera
  2. Snygga tvättmaskinsmetaforer!

    SvaraRadera
  3. Kär vän är alltid välkommen!

    SvaraRadera
  4. Ipod och tvättmedel...du får mig att bli påmind om en smärre katastrof för några veckor sen. Jag råkade tvätta min sons Ipod och hörlurar i tvättmaskinen...

    SvaraRadera
  5. härligt att läsa tror du just beskrev mig fast alla måsten saknar jag men musiken tar död på en massa tankar och annat som annars flyger runt i huvudet lite bokstavs beskrivning fick du till bra beskrivet

    SvaraRadera